Na skróty
Money.plWiadomościArtykuły Seniorzy na celowniku naciągaczy. UOKiK radzi
2010-11-21 07:23

Seniorzy na celowniku naciągaczy. UOKiK radzi

Seniorzy na celowniku naciągaczy. UOKiK radzi
[fot: Wonderlane/CC/Flickr]

Nachodzeni w domach przez akwizytorów, odmawia się im rozpatrzenia reklamacji, próbuje się wymuszać podpisanie niechcianej umowy - to tylko niektóre problemy konsumentów III wieku, czyli seniorów.

 

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia w 2009 roku na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, starsi konsumenci są w dużym stopniu podatni na nieuczciwe praktyki rynkowe.

Przedsiębiorcy, wykorzystując ich zaufanie, stosują zabiegi mające na celu wprowadzenie seniorów w błąd, co do rzeczywistych właściwości oferowanej usługi lub towaru np. oferują urządzenia, które miałyby leczyć wszystkie choroby.

Inną powszechną praktyką jest dostarczanie do domu konsumenta niezamówionych produktów, próbując w ten sposób wymusić ich zakup, a także oferowanie za niewielkie pieniądze wycieczek czy pielgrzymek do miejsc kultu religijnego, podczas których senior narażony jest na stosowanie agresywnych technik marketingowych polegających m.in. na nachalnym nakłanianiu do nabycia różnych produktów.

Przyczyn takiej sytuacji jest wiele. Jedną z nich jest nieznajomość przepisów – ponad połowa badanych nie zna przysługujących im praw lub zna je tylko w nieznacznym stopniu.

O tym warto pamiętać w szale światecznych zakupów

Zaskakujące okazuje się, że

co piąty badany mylnie twierdzi, że produkt wolno sprzedawać po terminie przydatności do spożycia, jeżeli sklep uzyska na to zgodę SANEPID-u.

Dodatkowo 20 proc. respondentów uważa, że przeterminowany produkt może być sprzedawany, ale jedynie po obniżonej cenie.

Niewielka jest też wiedza dotycząca możliwości reklamacji produktu. Jedynie połowa konsumentów wie, że robiąc zakupy na wyprzedaży przysługują im takie same prawa, jak w każdej innej sytuacji zakupu towarów w sklepie. Konsumenci, którzy nie zdecydowali się na ten sposób dochodzenia roszczeń, jako główne przyczyny wskazują brak wiary w jej pozytywne rozpatrzenie i fakt, że zajmuje to zbyt wiele czasu.


Również informacje o oferowanych produktach lub świadczonych usługach często okazują się niewystarczająco jasne dla seniorów. Połowa konsumentów powyżej 60 roku życia nie czyta umów, niektórzy z powodu zbyt drobnego druku, a inni przez niezrozumiały język.

Problemem może być także zbyt duże zaufanie do pracowników m.in. banków lub innych instytucji finansowych, wynikające z przyzwyczajeń z minionych lat. Prawie 40 proc. ankietowanych ma do nich na tyle duże zaufanie, że nie potrzebuje czytać oferowanych umów.

Badania wskazują, że pomimo przeświadczenia o swojej słabszej pozycji na rynku starszy konsument zdaje sobie sprawę, że sprzedawca jest zobowiązany udzielić mu jasnych i zrozumiałych informacji na jego prośbę, a także ponad 60 proc. wie, że to na sprzedawcy spoczywa obowiązek sprawdzenia sprzętu przed jego sprzedażą oraz wyjaśnienia jak funkcjonuje.

Podobna liczba respondentów, jest świadoma, że kupując produkt, którego cena przy kasie okaże się wyższa może domagać się zwrotu różnicy od sprzedawcy.. Zdecydowana większość badanych osób ma potrzebę pogłębienia swojej wiedzy na temat praw konsumenckich.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina wybrane zasady bezpiecznych zakupów:

- na wszystkich artykułach żywnościowych muszą znajdować się terminy przydatności do spożycia i nie można sprzedawać ich po upływie tego terminu;

- każdą umowę należy starannie przeczytać, w razie potrzeby domagając się jej wyjaśnienia, tak aby być w pełni świadomym treści przed podpisaniem;

- w szczególności należy zachować ostrożność przy zakupach od akwizytora lub w czasie zorganizowanych wycieczek. Warto pamiętać, że jeśli nie jesteśmy zadowoleni z zakupu przysługuje nam wówczas prawo odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni.

Czytaj w Money.pl
Reklamacja - jakie prawa ma klient?
Klienci w pierwszej kolejności domagają się zwrotu pieniędzy. Nie zawsze jednak takie uprawnienie im przysługuje.
Jak złożyć pozew zbiorowy - pięć kroków
Pokrzywdzeni konsumenci mają nową broń w walce o swoje prawa - to pozew zbiorowy.
Terminy dochodzenia roszczeń konsumenckich
Konsument może np. żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru. Musi to jednak zrobić w określonych terminach.

(MM)

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl
06:08 [link spons.]
Donald Tusk znalazł się w arcytrudnej sytuacji 2014-06-16 06:00
Donald Tusk znalazł się w arcytrudnej sytuacji
Doradca prezydenta Tomasz Nałęcz chwali decyzję polskiego premiera, który zapowiedział, że dopiero dziś odniesie się do sprawy ujawnionych przez Wprost taśm.
Jest drugie dno afery podsłuchowej w rządzie 2014-06-16 06:02
Jest drugie dno afery podsłuchowej w rządzie
O prawdziwym znaczeniu słów ministra Sienkiewicza - pisze Andrzej Zwoliński.
Oskładkowanie umów zleceń. Wojna ze "śmieciówkami" da ZUS-owi miliardy 2014-10-24 06:00
Oskładkowanie umów zleceń. Wojna ze "śmieciówkami" da ZUS-owi miliardy
Zmiany w prawie mogą dotknąć prawie milion Polaków.
06:10 Ceny paliw przed dniem Wszystkich Świętych. Sprawdź, czy tankować na zapas
05:55 Zamiast likwidacji Funduszu Kościelnego, podwyżki dla księży
06:00 Likwidacja Straży Miejskiej? Samorządy...
Kidawa-Błońska: "Ludzie mogą być dumni" 2014-10-25 20:30
Kidawa-Błońska: "Ludzie mogą być dumni"
- Jeżeli chcemy je wygrać, musimy działać wszyscy razem - mówiła Małgorzata Kidawa Błońska
18:32 Jedna piąta europejskich baków nie zdała stress testów!
17:13 Kaczyński o Relidze: można coś zrobić ważnego, jeśli jest się zdeterminowanym
16:06 Wybory samorządowe 2014. Siemoniak wskazuje wygranych
16:03 Partie polityczne w samorządach są obciążeniem
Powiązane tagi