Notowania

książka
26.10.2012 09:45

Książki mogą być modne? Kampanie zachęcają do czytania

Podobizny pisarzy na T-shirtach, literackie murale, strefy wolnego czytania i dyskusyjne kluby książki - to tylko część działań.

Podziel się
Dodaj komentarz
(boltron-/CC/Flickr)

Podobizny pisarzy na T-shirtach, literackie murale, strefy wolnego czytania i dyskusyjne kluby książki - to tylko część działań podejmowanych przez różne środowiska i instytucje, by zachęcić Polaków do czytania.

Z badań, które przeprowadza Biblioteka Narodowa wynika, że 56 proc. Polaków w ciągu roku nie czyta nawet jednej książki. Po więcej niż sześć książek rocznie sięga zaledwie 12 proc. badanych.

Podczas 16. Targów Książki w Krakowie zastanawiano się, czy czytanie jest w modzie i jak czytelnictwo promować. Prezentowano także najciekawsze realizowane już pomysły.

Portal Bookeriada.pl wspólnie z Krakowskim Biurem Festiwalowym organizuje w Krakowie akcję _ Drugie życie książki _, czyli comiesięczne wymiany książek już przeczytanych.

Instytut Książki postanowił umieścić podobizny pisarzy na T-shirtach. Pierwsze postaci to Brunon Schulz i Stanisław Lem. Koszulki można było wygrać w konkursach. _ - Okazało się, że w przyszłości czytelnicy chcieliby zobaczyć na nich Witolda Gombrowicza i Stanisława Ignacego Witkiewicza _ - mówiła Izabella Kaluta, główny specjalista ds. programowych Instytutu Książki.

Instytut przygotował też nietypowe gadżety - zakładki do książek z polskimi czcionkami (m.in. _ ź _ i _ ą _) oraz magnesy na lodówkę z czcionkami zaprojektowanymi przez polskich typografów. W ramach działających w całym kraju Dyskusyjnych Klubów Książki organizowane są spotkania _ Dobre książki i kawa _, których gośćmi są pisarze i poeci.

Akcja Grupy Twórczej Qlub Xsiążkowy pod hasłem _ Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka! _ wzbudziła ogromne zainteresowanie i była nagradzana. Na potrzeby tej kampanii powstały plakaty przedstawiające ludzi znanych i zwykłych entuzjastów czytelnictwa pozujących z książką w łóżku. Zebrane fotografie złożyły się na wystawę, powstał też kalendarz.

Fundacja Sztuki Nowej _ Znaczy się _ organizuje w Krakowie happeningi, warsztaty, akcję wyznaczania _ stref wolnego czytania _ czyli miejsc przyjaznych czytającym, a ostatnio zajmuje się także malowaniem literackich murali. Najnowszy z nich - _ Robot Lema _ powstał kilka dni temu. _ - Uważamy, że trzeba promować czytanie w każdy możliwy sposób, także w przestrzeni miejskiej. Kiedy powstawał pierwszy z murali Typomural przedstawiający półkę z książkami wiele osób myślało, że malujemy reklamę, ale kiedy okazało się że nie, potraktowali ten projekt jako swój i to było dla nas bardzo ważne _ - mówiła Beata Czajkowska z Fundacji _ Znaczy się _.

Autorzy niekonwencjonalnych kampanii przyznają, że choć zależy im na tym, by Polacy czytali, to ich działania trafiają głównie do ludzi, którzy i tak interesują się literaturą. _ - Nie wierzę, że przekonamy kogokolwiek, kto nie czyta do czytania. Dorosły, jeżeli nie ma tego nawyku, nie nauczy się czytać z powodu jakiejś kampanii. Robimy akcje, bo sprawia nam to przyjemność _ - mówił PAP Igor Znyk z Grupy Twórczej Qlub Xsiążkowy.

Uczestnicy dyskusji na 16. Targach Książki w Krakowie liczą jednak na to, że przy okazji niekonwencjonalnych kampanii czytaniem zainteresują się ci, którzy do tej pory uważali to za zajęcie nudne i mieli wręcz stereotypowe wyobrażenie o _ molach książkowych _, zaś osoby, które kochają literaturę upewnią się, że robią dobrze.

Czytaj więcej w Money.pl
Poznaniacy mieli wymieniać się książkami, ale... Projekt Miejski Regał Książkowy, który ruszył w ubiegłym tygodniu odniósł połowiczny sukces.
Masłowska zabija koty. Skutecznie? Autorka wraca po siedmiu latach, drwi z kultury, Facebooka i języka jak z Google Translatora. Ale skandalu tym razem nie będzie.
Tagi: książka, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz